maandag 1 juni 2009

Ding 22 visie op bibliotheek 2.0

De openbare bibliotheek vindt dat informatie voor iedereen beschikbaar moet zijn. Hoe "iedereen" te bereiken was altijd al een probleem. Bibliotheek 2.0 biedt hiervoor nieuwe wegen. Ik zou dus zeggen: gebruik die middelen (naast wat we al hebben)!
Anderen doen dat ook: e-bay, restaurants, bol.com etc. etc. Het is er - het is populair - dus gebruiken!!!
En als we het dan niet vanwege onze "doelstelling" doen, dan in ieder geval voor onszelf: Als we achterblijven zouden we wel eens ons bestaansrecht kunnen verliezen.

Mensen zijn altijd bang van nieuwe dingen: het schrift, de boekdrukkunst, het jaar 2000, computers.... Niet bang zijn, maar spelen! Voor je het weet ben je er aan verslaafd.
In Londen b.v. had ik geen computer en mijn mobiel deed het aanvankelijk niet. Ik was blind, doof, gehandicapt - alsof je een zintuig mist! En ik ben nog opgegroeid met een typemachine en zwart-wit tv.

Eigenlijk is het hetzelfde als met alle andere hulpmiddelen. Typemachine, pen papier, computer. Wat handig is gebruiken! Al doende kom je erachter wat handig is. Wat alle 23-dingen-deelnemers handig vinden is wrs. goed te gebruiken door (bijna) iedereen. Kiezen lijkt me wel praktisch ivm de beschikbare tijd.
En worden de oude "tools" nu optimaal gebuikt door iedereen?!! Zo zal het ook met de Dingen gaan.........

1 opmerking:

  1. Jij hebt het begrepen! En vooral geef de gebruiker een stem en zet hem centraal in je processen. Blijf scherp, zoek de communicatie en verander. Zo alleen kun je een betekenisvolle rol blijven spelen als bibliotheek en kun je de "toekomst" zeker stellen.

    BeantwoordenVerwijderen