zondag 10 mei 2009

Ding 19: Sociale netwerken

Dankzij mijn neefje en nichtje ken ik Hyves en msn (chatten) al jaren. Ik doe er nu nog maar soms wat mee, maar in ieder geval weet ik wat het is. Ook kwam ik via Hyves in contact met een oud-collega - ze verscheen ineens op mijn scherm via de chat. En pasgeleden kwam ik haar ook weer tegen op 23dingen!
Via Hyves kwam ik op Facebook terecht, de internationale versie van Hyves. Sinds een van mijn vrienden in Zuid-Afrika is gaan wonen gebruik ik dit wat meer dan voorheen.
En dankzij Facebook gaat mijn koor Fenix binnenkort concerten geven in Londen!! Een van onze bestuursleden heeft via Facebook contact gelegd met een Londens koor: Sonus Cantorum.
Bij Ding 17 had ik me aangemeld bij LinkedIn en sindsdien heb ik toch bijna iedere dag even ingelogd en intussen al 14 contacten gelegd! Ik merk dat vooral bij LinkedIn in de drempel om contact te leggen lager is dan in "het echt". Je doet het dan ook makkelijker. Niet alleen de fysieke grenzen vallen zo weg (Zuid-Afrika, Londen), maar ook de psychologische!

3 opmerkingen:

  1. Leuke voorbeelden hoe dit soort sites in je privéleven van nut kunnen zijn. Zie je ook toepassingen voor de bibliotheek op deze sites?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien als aanvulling op de mail, telefoon e.a. communicatiemiddelen. In plaats van werkgroepen? We hebben NING natuurlijk, en daar zijn wel collega's actief, maar dat is heel vrijblijvend en ik merk dat ik daar zelf al niet meer inlog.
    Er is zeker behoefte aan een betere interne communicatie, dat is al jaren een knelpunt. Maar hoe dit vorm te geven....? Er zijn al wat pogingen ondernomen met niet veel resultaat. Misschien kan er een community per onderwerp komen - ipv werkgroepen?
    Ik wil wel mijn blog blijven gebruiken om collega's op de hoogte te houden van wat ik doe. Maar misschien moet ik een ander middel gebruiken. Ik heb wel wat volgers, maar dat zijn er niet heel veel. Eigenlijk alleen andere bloggers!
    Er gaat binnenkort een nieuwe pr-medewerkster starten Misschien wil zij wat 23-dingen-tools in een communicatieplan verwerken. Als ze dat gaat maken tenminste!
    Ik denk dat we niet alles tegelijk moeten gebruiken. Dan haak je af. Kiezen dus! Misschien cristalliseert het zichzelf uit, na wat meer 23-dingen-cursisten?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het aardige is dat steeds meer van de tools die jullie leren te gebruiken onderling hun informatie uitwissele. Zo is het mogelijk om een heel actief profiel te maken door middel van koppelingen van dat profiel aan je blog, Twitter, Flickr noem maar op. Mensen komen je dus veel makkelijker op meerdere plaatsen tegen. Zo ben je daar waar de gebruiker is. En wat dacht je van een bibliotheekwidget die je op je eigen pagina kunt zetten waardoor je vanaf je eigen stel gebruik kunt maken van de diensten van de bibliotheek?

    BeantwoordenVerwijderen